Att skapa sin egen lycka.

God morgon allihopa 🙂 Byggarbetena på vår bakgård bara fortsätter och fortsätter, i sann byggarbetaranda – ”jo vi sa att vi skulle vara klara vecka 12 när vi kom med offerten som gjorde att vi fick jobbet men, JA – er gård blir klar vecka 51 istället” 😀 

Men är jag irriterad nu när jag sitter här och skriver eftersom hela vårt hus får vakna kl 07:00 till hackande borrljud, öronskärande slipande, hamrande och svetsande flera MÅNADER efter lovad sluttid? Nej faktiskt inte alls. 

För några månader sedan var jag i upplösningstillstånd över att tvingas vakna på det här fruktansvärda sättet varje morgon men trots att situationen är densamma nu sitter jag faktisk här framför datorn både glad och utvilad. Så vad är skillnaden? 

Jag börjar dagarna med en tacksamhets-meditation inspirerad av fantastiska Marianne Williamson numera men det är nog inte det som är den stora nyckeln till min nyfunna glädje. Det är något annat. 

Jag får fortfarande många mail på min officiella Facebook sida om alkohol. Ofta om hur jag lyckades bryta det negativa mönstret, hur det är att ha börjat dricka igen, om jag har några bra tips och så vidare. Det är såklart inte enkelt att svara på men ett av de viktigaste svaren på de frågorna, det som har gjort MIG gladare är ett fundamentalt, superenkelt tips som ALLA kan göra och som inte ens behöver kosta något 😉

TRÄNING. 

Jag är varken den första eller den sista som kommer att tipsa er om det här men det är först, efter 41 år på jorden, som jag har förstått vad REGELBUNDEN träning kan göra med vårt psyke och hur enormt mycket positivt som kommer som ringar på vattnet av återkommande träning. För att det här ska funka håller det inte att, som jag själv gjorde, träna två gånger en vecka och sedan inte träna på två veckor för att sedan få ett ryck och köra fyra gånger kommande vecka. Det handlar om att träna mer eller mindre varenda dag. 

Det ska ju också vara roligt att träna så kör inte slut på er direkt. Börja lugnt och hitta en träningsform ni verkligen gillar. Jag hatar att gå på gym till exempel men älskar bollsporter och framför allt – att springa. 

Jag älskar att springa. Det finns något meditativt i det för mig. Det är som att jag inte kan tänka på något annat än att ”överleva” passen och just det riktade mentala fokuset blir ju som meditation. När Deepak Chopra pratar om meditation så pratar han mycket om att skapa ett mellanrum mellan sina tankar. För att göra det behöver man sålla bland tankarna. Ju färre desto bättre. Det är en av alla fantastiska saker som träning ger dig. Sen finns ju massa fler. 

Den eufori jag känner efter att ha tränat slår alla fyllor varje dag. Jag svävar som på små moln med en superhärlig energi i kroppen som jag inte vara i närheten av när jag ”spontantränade”. Förutom att man mår toppen efteråt och är stolt över sig själv när man tränar REGELBUNDET så har man väldigt sällan något som helst intresse av att dricka. Det känns liksom ointressant och inte speciellt fräscht att öppna en starköl när man precis har svettats som en tok och tagit en efterlängtad dusch 🙂 

Tränar man REGELBUNDET så försvinner många av tankarna på alkohol rätt automatiskt och den där positiva känslan sitter i länge. Då gör det inte så mycket om någon står och borrar sönder din bakgård morgon efter morgon 😉 Du tänker knappt på det.  
Med det sagt så säger jag som jag brukar säga – just do it! Inte imorgon, inte nästa månad – NU! Idag! 
Det gäller såklart även mig själv så nu är det dags för en ny löprunda. Ny härlig energi. 
Lycka till. Nu kör vi 😉

kram Mårten

  

  

Mårten Andersson

X